Direktlänk till inlägg 3 maj 2015

Jakt och Fiske

Av Kaisa Malin - 3 maj 2015 03:00

-VARNING ALLA VEGETARINER OCH VEGANER OCH KÄNSLIGA LÄSARE-
Trots att gården är full av grönt så äts det som sagt även en del kött och fisk här. Det mesta kommer dock från det vilda (eller är ekologiskt). Gerald är den i hushållet som står för jakten och fisket (som han älskar), om vi inte räknar med Pip och Speckles då som gärna är med på ett hörn (iaf när det kommer till ätandet).

Jakt
På the Barrier kryllar det av kaniner och de blir inte direkt mindre (vi vet ju alla vad kaniner är duktiga på..) så Gerald är då och då ute på kaninjakt. Oftast blir det bara mat till hundarna, men när han lyckas skjuta flera får även vi smaka på denna delikatess. Men vi är ju inga tjejer som bara vill titta på och få allt serverat. Vi vill ju vara med från början och se alla steg i processen. En kväll hade Gerald extra mycket jaktlycka och kom hem med sex söta ninisar. Vi fick båda hjälpa till med att flå de små stackarna och ta ut alla inälvor. Det var kanske inte det roligaste jobbet men det var nyttigt att få prova på. Kaisa flådde en kanin och Malin två. Två av kaninerna gick till hundarna, två skulle ges till familjemedlemmar och två blev middag, efter att de legat i några dagar och mörat till sig.

Djupt koncentrerad Kaisa.

En lite för glad Malin.

Ingen av oss har tidigare smakat kanin så vi var båda förväntansfulla. När det var dags att äta kaninerna var Malin även med vid stycknings- samt tillagningsprocessen. Resultatet blev friterad kanin med ugnsrostad kumara.

Resultatet: yum yum!

Eftersom Malin pratat så varmt om att börja jaga och att ta jägarexamen fick hon följa med Gerald vid nästa kaninjakt. Kaisa blev också tillfrågad som hastigast, men hon var inte på mördarhumör just då så hon stannade hemma med Caity och preppade maten. Malin har i sina yngre dagar skjutit mycket luftgevär men eftersom skyttekunskaper är något man måste underhålla var hon inte helt säker på hur det skulle gå. Nu har hon dessutom glasögon att försöka anpassa sig till. Vi gick till en plats inte allt för långt bort från gården där det finns många kaninhål. Pip fick också följa med, hon är jägaren av de två hundarna. Malin fick skjuta första skottet vilket blev en totalmiss. Gerald tog över och såg till att hundarna åtminstonde skulle få dela på en kanin nästa morgon. Malin fick därefter skjuta sista skottet och den här gången gick det mycket bättre, perfekt träff. Men knäna skakade extremt mycket av all adrenalin efteråt. Pip fick därefter spriga fram och hämta kaninerna och bära en av dem hem, Malin fick bära sin.

Fiske
Varje söndag åker Gerald iväg på en fisketur. Vanligtvis tillsammans med sin kusin, men denna söndag fick vi följa med :D *som vi har längtat*. Bara grejen att få åka ut med en båt i ”skärgården” är fantastiskt i sig. Startpunkten för vår resa blev Port Fitzroy. Vädret var inte det bästa från början men så fort vi stannade båten på första fiskestället tittade solen fram. Det nappade bra på första stället, problemet var bara att det var mycket stenigt och att fiskarna är smarta nog att linda in linan runt stenarna. Detta resulterade i att vi tappade minst fyra krokar, tur att vi inte använde dyra blänken. Därefter åkte vi vidare till fler fiskeställen men det blev inga fler fiskar den dagen. Men vi hade en väldigt bra dag, Kaisa fångade en fisk, Malin fångade tre, varav två var stora nog att behålla och vi fick varsin öl av Gerald. Bra att ha i åtanke när man dricker öl på havet är att ha med sig en hink att göra sina behov i, detta fick Kaisa erfara.

Dagen började lite grå.

I horisonten skådar ni mamma höna och hennes små kycklingar.

Men efter ett tag kom solen fram :)

Ön Little Barrier

Vi fiskade utan spön, lina och krok är allt man behöver här.

Men vi fick även prova att kasta ut med spöet. Vi fick dock inte kasta själva eftersom det var ett krångligt spö.

Gerald fiskade också så klart.

Kaisa "Pretend like you are fishing"

Malin "I AM fishing"

Lunchpaus

Lunchpause

Kaisas fångst, tyvärr kommer vi inte ihåg vad sorten hette, men det kanske någon där ute vet?

Malins fångst, en Snapper.

Land i sikte.

Trött Kaisa efter att vi gått i land.

Filéande på gång

En glad Pip som får äta fiskbenen.

Emmapemma

24 maj 2015 08:56

Jag måste börja tacka för så intressant läsning! Ni skriver så bra och tar så fina kort, gillar särskilt alla små film klipp! Mera filmsnuttar med andra ord ;)

Ojoj vad spännande med jakt (tänker ju själv ta jakt ens nån dag) men är osäker hur de kommer kännas. Bra att testa å vara med som ni gör. Hur smakade kanin då? :) Visst är de härligt att komma ut med båt sådär! Men trött blir en såklart :) P&K o massa kärlek!!

Malin

24 maj 2015 11:44

Kanin smakar som kyckling (precis som allt annat) men är betydligt segare. Gott var det i alla fall!

Bosse

24 maj 2015 17:40

Kirurgi och Vilda Western på hög nivå!

Kaisabajsa

25 maj 2015 06:07

Kanske blir en långfilm när vi kommit hem ;)